Värmland - fint dä'!

För att komma i rätt stämning, klicka här. Sen kan ni börja läsa med den rätta musiken i bakgrunden.

Ja. Nu har jag utforskat ännu ett ställe på vår mystiska jord, och vilket ställe sen! Redan på bussen dit förstod jag att Värmland inte skulle bli ännu ett tråkigt landskap som man bockar av på listan (som t.ex Öland och Småland som jag, NO OFFENDS, inte har så mycket till övers för. Ni får väl övertyga mig om ni inte håller med!) över saker man ska ha sett för att geografilektionerna i fjärde klass inte ska kännas HELT onödiga. När vi fick en ny busschaufför i Ööreeberoo som pratade värmländska log jag så där fånigt som man bara gör när man är riktigt lycklig.

Eftersom jag vet att alla kanske inte kommer att komma till detta hörn av Sverige så kommer här en snabblektion. Jag tänker dock inte upprepa mellanstadiefrökens fakta utan här kommer lite roligare saker att veta:

Nils Ferlin blev 63 år gammal.
Svennemusik är inte som man kan tro vilken allsångsmusik som helst, utan ett annat ord för låtar med Sven Ingvars.
Mellan Karlstad och Kil ligger Skåne.
För att leva upp till Karlstads slogan om att sola alltid skiner har de flaggor med en leende sol överallt.
Mjölken kommer från Milko.
Man klämmer jämt in "jämt" lite överallt när man pratar. Ex: "Vi ska jämt sätta oss att äta"
Det finns ingen raggarmyt om att samma bilar åker runt, runt bara för att åka. De gör det helt enkelt. Det behövs ingen myt, bara en gata med rondell i slutet.


 


  
Ja, då vet ni lite. Är musiken slut? Klicka då här för fortsatt stämning.

Och nu, en exklusiv bild från STORgatan i Kil:



Rävmos är som rotmos fast med lite mer riv i.

Kommentarer
Postat av: Jonte

hej goding, jag kommer inte in på msn innan mikaela kommer hem, men jag såg en sak idag. Det finns ett kontaktkort som gör att jag kan ringa till sverige för bara 0,79/min. Men bara till en hem-telefon. Har du ett nummer så kan du väl ge mig det, skicka ett mysigt sms eller nått. Tror jag ska köpa det imorgon.

har bloggat lite nu med...check it out!

Puss!

2008-10-29 @ 18:44:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0