Jag borde flytta till Schweiz...

EU-valet närmar sig, tydligen, och jag tänkte försöka rösta. Det man borde ta reda på då är ju vad man ska rösta på. Jag tog saken i egna händer, eller inte, och hittade ett test på Aftonbladets hemsida, "Så borde du rösta i EU-valet" . Jag hade inte läst på någonting om något av partierna och ska väl erkänna att jag inte har mer än 5% koll på själva EU, men jag tog testet i alla fall. Man fick svara på 30 olika frågor och sedan kom domen baserad på hur lika partierna man svarat. Bland de nationella partierna skulle jag rösta:

Piratpartiet 83,3%
Feministiskt Initiativ 72,6%
Miljöpartiet 72,6%
Vänsterpartiet 71,6%
Junilistan 70,8%
Socialdemokratiska Arbetarpartiet 70,5%
Moderaterna 69,3%
Kristdemokraterna 61,9%
Centerpartiet 58,8%
Sveriedemokraterna 58,8%

Spännande, var väl min första reaktion kanske. Men det var inte slut där. Jag tog reda på hur jag skulle rösta bland alla partier i Europa. Det blev lite mer spännande, kanske chockartat snarare...

Türkiye Komünist Partisi 87,5%
Piratpartiet 83,3%
Plaid Cymru (The Party of Wales) 80,8%
Scottish Green Party 80,8%
I Verdi - Partito Ecologista Svizzero 78,6%
Grüne Partei Schweiz 78,6%
Les Verts - Parti Écologiste Suisse 78,6%
Suomen Kommunistinen Puolue 77,4%
Partido Humanista 76,9%
Eestimaa Rahvaliit 76,3%


Jaa, vad säger man? Ni har närt en kommunist vid er barm kära vänner! Annars känns det som det lutar åt grönt eller vad tror ni? Kanske en sväng in på Piratpartiets hemsida för att se vad de vill egentligen?

EU - här kommer jag med hammaren i högsta hugg...

Kommentarer
Postat av: malin

PP låter väll inte helt fel... fick samma resultat...

2009-05-27 @ 10:39:12
URL: http://maoke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0